niedziela, 14 lipca 2013

Ciąg dalszy; obserwacje ptaków - 14 lipca, Krzyszkowice i okolica

Witajcie,
Kontynuuje teraz 'owadzią wyprawę', która jednakowoż przeistoczyła się w wyprawę iście ptasią. Trasa biegła poprzez łąki, potem wzdłuż Zakopianki do lasu i brzegiem lasu ku Krzyszkowicom. Na łąkach nie zobaczyłam nic wartego specjalnej uwagi. Ot, szczygieł siedzący jakiś metr przed maską samochodu. Potem czas długi nic nie widziałam ciekawego, dopiero w samych Krzyszkowicach ujrzałam na jednym z wyższych budynków bocianie gniazdo z bocianem włącznie. Nad stawem w Krzyszkowicach jak zwykle były hodowlane kaczki i gęsi:
1 bernikla kanadyjska
1 gęś (czyżby zbożowa?)
2 gęsi tybetańskie
kilkanaście krzyżówek
1 sołtys

Gęś...

Dalej skierowałam się ku bocianiemu gniazdu, które widać było nawet z brzegu stawu. Po drodze robiłam mu zdjęcia.

Bociek





Potem spotkałam rodzinkę muchołówek szarych (około 5-6 osobników w tym na pewno 1 ad. i 3 juv.), a podążając za nimi natknęłam się na ptaka, którego z początku wzięłam za trznadla, lecz okazał się (jak myślę) kulczykiem.

Czyżby kulczyk?
Troszkę muchołówek:
Muchołówkowy młodziak
A tu ad.
Dorosłe muchołówki latały i poruszały się w specyficzny, ciekawy sposób. Zlatywały z wdziękiem, aż nad samą ziemię, a kiedy zdawało się, że wylądują, niespodziewanie podrywały się ponownie w górę i leciały w na sosnę, gdzie siedziały młode.

Kolejno wybrałam się do lasu. Jest to potężny las, który tchnie dzikością, ale zarazem i spokojem, niezrozumiałą potęgą. Rosną w nim zarówno sosny, jak i brzozy, świerki, dęby i inne drzewa. Jednak to sosny, sprawiają, że las ten kojarzy mi się z nadmorskimi 'puszczami', a kiedy wiatr wyje wśród ich konarów, można niemalże usłyszeć ryk fal i poczuć słoną bryzę muskającą policzki.
W lesie też spotkałam dwa dzięcioły duże (samiec ad. i juv.), a także śpiewającą ziębę i kowalika, a na deser... malutką żabkę :)
A w ściółce przysiadła...
 No cóż, to koniec dzisiejszych obserwacji teraz podsumowanie dnia:
1 wilga (staje się codziennością, aczkolwiek widuje ją krótko i na ogół raz dziennie)
1 szczygieł
2 dzięcioły duże /ad. samiec/ juv./
1 kowalik
~6 muchołówek szarych /min. 3 juv./min. 1 ad./
1 kos /ad. samiec/
1 bocian biały /ad./
1 kulczyk (?) /samiec ad./

To tyle.
Pozdrawiam,
Inga




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz